כיצד נשמור על העיניים שלנו מפני קרני השמש?

הקיץ בפתח ואיתו גם הסכנה הטמונה בחשיפה לא מבוקרת לשמש. בשנים האחרונות גוברת המודעות לנזקי השמש לגוף האדם ולעיניים בפרט.

איזה נזק נגרם כתוצאה מחשיפה זו? מהי הקרינה המזיקה של השמש? וטיפים נוספים כיצד להגן על העיניים מפני השמש בימי הקיץ (וגם בשאר ימות השנה…) על אלה ועוד בכתבה שלפניכם.

התפקיד המרכזי של משקפי השמש בחיינו הוא לסנן את קרני השמש האולטרא סגוליות מלהגיע לעיניים ולגרום לנזק.

מהי קרינה אולטרא סגולית (קרני UV )?

קרינה אולטרא סגולית הינה חלק מהספקטרום של האור הבלתי נראה לעין שמקורו מקרני השמש. קרינת UV נחלקת ל- 3 קבוצות לפי אורכי גל:

UVC- קרינה המסוננת ע"י שכבת האוזון

UVB- קרינה הגורמת לשיזוף המסוננת ע"י הקרנית ועדשת העין

UVA- זוהי קרינה הגורמת לנזק הגדול ביותר לעיניים ולעור האדם

קרני UVA נספגות בעדשת העין ותורמות להאצת התפתחות קטרקט, הן משפיעות על דלקות ובעיות עפעפיים, בעיות רשתית, גידולים שפירים בלחמית העין, כתמים וכלי דם על פני העין והתפתחות תאי מלנומה – סרטן בעור ובעפעפיים.

קרני ה- UV גורמות לנזק מצטבר לאורך השנים ולכן יש חשיבות רבה להרכבת משקפי שמש כבר מגיל צעיר, מהרגע שהילד מוכן להרכיבם (עדשת העין של ילד צלולה ושקופה יותר למעבר קרינה מאשר אצל מבוגר). אף פעם לא מאוחר להתחיל להרכיב משקפי שמש גם למי שלא רגיל להרכיב.

כיצד לבחור משקפי שמש?

  • כדאי לבחור משקפי שמש רחבים המכסים את כל איזור העיניים והעור שמסביב לעיניים בכדי למנוע את חדירת רוב קרני השמש.
  • כהות העדשות – מומלץ לבחור עדשות בכהות של 70%-75% זאת משום שהאור החודר דרך העדשות יגרום לצמצום האישונים ובכך לצמצום חדירת הקרניים המזיקות.
    עדשות כהות יותר אומנם יפחיתו את כמות הסנוור אך יגרמו לאישונים להצטמצם פחות ובכך ליותר קרניים מזיקות לחדור לעיניים.
  • עדשות מקטבות (פולארויד) מומלצות מאוד מפני שהן מפחיתות באופן יעיל את הסנוור. עדשות אלה שימושיות מאוד לאנשים שמבלים זמן רב בשמש (נהיגה ממושכת, עבודה בשמש וכו').
  • חשוב מאוד לוודא שהמשקפיים עומדים בתו תקן ישראלי ויהיו בעלות סינון קרני UV.
  • חשוב לוודא כבר במעמד קניית משקפי השמש את נוחות המשקפיים על הפנים (על האף והאוזניים) בכדי שיהיו שימושיות ולא ישכבו בפינה אפלה בבית.

אין להשאיר משקפיים ברכב (במיוחד לא ביום חם ולא בחניה בשמש) גם לא בתא הכפפות מפני שהטמפרטורה הגבוהה המצטברת ברכב מתיכה את הפלסטיק והורסת את המשקפיים והעדשות.

חידושים בעדשות למשקפי שמש:

קיימות כיום בשוק עדשות מחליפות צבע (פוטוכרומטיות)מתכהות ומתבהרות לפי מידת כמות האור שבסביבה. בשעות בהן  קרני השמש חזקות יותר העדשה מתכהה יותר.

לסיכום: אם אין לכם משקפי שמש זה הזמן להכין את עצמכם לקיץ ולרכוש משקפי שמש טובים ואיכותיים.

והעיקר, שימרו על עצמכם בקיץ!