כיצד לשמור על בריאות העין?

משקפי שמש הם לא רק אקססורי זוהר, בעבודה מול מחשב כדאי להקפיד על מספר כללים ואל תשכחו למצמץ לעתים קרובות יותר.

כפי שמלמדים אותנו מילדות לשמור על השיניים בעזרת פעילויות קבועות כמו צחצוח פעמיים ביום, כדאי שנסגל לעצמינו ולילדינו מספר טיפים לשמירה על העניים:

  1. חשוב למצמץ: המצמוץ מלחח את העין ומגן עליה מפני התייבשות, וכמו כן גורמים זעירים שנכנסו פנימה מתנקזים לכיוון הריסים ומהם – החוצה. המצמוץ הינו פעולה אוטומטית ורוב האנשים לא מייחסים לו חשיבות. אולם יש מצבים בהם חשוב שנהיה מודעים אליו ואף נמצמץ באופן מכוון ורצוני: כאשר אנו צופים זמן רב בטלוויזיה, כשאנו עובדים זמן רב מול מסך המחשב וכשאנו עובדים עם פריטים זעירים (ליטוש אבני חן, חיווט וכדו').
  2. הגנה מפני השמש: הקפידו להרכיב משקפי שמש טובות עם UV BLOCK (חוסם קרינה אולטרא סגולה) בכל פעם שאתם יוצאים מהבית או מהעבודה וזאת בכל ימות השנה (ולא רק בקיץ). קרינת השמש מסוכנת לעין ויכולה לגרום או לזרז תופעות כמו קטרקט, בעיות ברשתית וגידול רקמות בחלק החיצוני של העין. משקפי שמש אינם רק פריט אופנתי.
  3. שמירה על היגיינה: מרכיבי עדשות מגע חייבים להקפיד מאוד על היגיינה של העדשות ושל העין. זיהומים רבים כתוצאה משימוש לא נכון בעדשות מסתיים בבית חולים. אין לישון עם עדשות ואין לשחות עמן בים או בבריכה (רכשו משקפת טובה ותיהנו מבלי לגרום לעצמכם נזק). יש להחליף כל יום את נוזל המחסנית של העדשות ולנקותה. בשום מקרה לא להשתמש במי ברז.
  4. עבודה מול מחשב: אם אתם עובדים שעות מול מסך המחשב, שימו לב לתנאי תאורה מתאימים ולאיכות המסך. מידי כמה דקות הפסיקו את הצפייה במסך, הרפו את העיניים והסתכלו למרחק. המחשב אמור להיות במרחק של כ-50 ש"מ מהעין והתאורה צריכה להיות מלמעלה או מאחורה וקרובה ביותר לאור טבעי. השליש העליון של המסך אמור להיות בגובה העיניים. אין לדאוג לגבי הקרינה היוצאת מהמסך – היא נמוכה מכדי לפגוע בעין.
  5. בדיקה שנתית: כדאי להיבדק פעם בשנה אצל אופטומטריסט ואצל רופא עיניים. אין האחד תחליף לשני.
  6. משקפי מגן בתעשייה: אנשים העובדים בתעשייה חייבים להקפיד להשתמש בקביעות במשקפי מגן, בעיקר אנשים המבצעים עבודות כמו ריתוך, ריסוס, צביעה או שיוף שיוצרות סביבה עשירה בגרגרים זעירים של חומרים כימיים, אבק, צבע וכדומה.
  7. לא להירדם עם האיפור: והסירו איפור בחומרים מוכרים המאושרים ע"י משרד הבריאות.
  8. גנטיקה: לגנטיקה השפעה רבה על רגישויות ונטייה למחלות עיניים. בררו בקרב ההורים והאחים ובמידה ויש במשפחתכם מחלות עיניים הקפידו על שגרת בדיקות:
    א. גלאוקומה – מעקב רציף לגבי הלחץ בעיניים, במיוחד מעל גיל חמישים.
    ב. סוכרת – בדיקה מלאה כולל הרחבת אישונים – לפחות אחת לשנה.
  9. קריאה: קריאה בתנאים לא נכונים פוגעת בראיה ועלולה להעלות את המשפר במשקפיים. השתמשו בתאורה הקרובה ביותר לאור טבעי, מקמו את המנורה מאחוריכם או מלמעלה והקפידו על הפסקות למצמוץ מדי פעם.
  10. בדיקות ראיה לילדים: חשוב מאד לקחת תינוקות לבדיקה אצל רופא עיניים עד גיל שנה אם הכל נראה תקין, ואפילו קודם אם מזהים פזילה או חושדים בבעיה כלשהי. התפתחות הראיה נעשית בגיל צעיר מאד ויש חשיבות רבה לטיפול מוקדם. בכל מקרה, כדאי להיבדק אצל אופטומטריסט מומחה לפני כיתה א'.
  11. שימרו על העיניים: שמרו על העיניים כי אין להן חלקי חילוף. אל תשפשפו אותן ואל תכניסו לתוכן גופים זרים.